Motivation...

Hur gör ni när motivationen tryter?
Just nu är jag inne i en period där jag får kämpa varje timme för att inte vräka i mig mat och godis.
Oftast går det ganska lätt att hålla sig till pointsen, men sen hamnar jag i sånnahär perioder och lyckas jag inte bryta dem snabbt så är risken att jag trillar dit och går upp allt jag gått ner. Precis så har det varit tidigare under mina viktnedgångar.

Nu har jag aldrig gått ner mer än 6-7 kilo innan det skitit sig och jag börjat äta upp mig igen, så visst är det annorlunda denna gång. Jag sammlar motiveringstips, har ni några? :)

Jag hittade dietisten Anna Ottossons blogg via bloggen "Viktiga Dagar" och jag måste kopiera in en text som jag gillar, den är så rätt!!



Var schysst mot dig själv
Som dietist har jag sett att ju färre förbud mina patienter sätter upp för sig själva när de ska gå ner i vikt desto lättare blir det. Du får äta den mat du älskar. Om du tycker om chokladtårta så kan du äta det. Men, du kan inte äta det hela tiden. Du måste välja. Att göra smarta prioriteringar över vad och när du ska äta. Jag rekommenderar dig att äta regelbundet och var tredje timme.

Nyttigt handlar inte om att aldrig "halka dit"
Du som tidigare försökt gå ner i vikt vet att det är svårt. För mig betyder inte att äta nyttigt att leva på något exakt rätt sätt hela tiden i den bemärkelsen att man är någon slags övermänniska som aldrig "halkar dit". Nyttigt handlar om att äta riktigt bra mat som grund sen finns det utrymme för den där chokladkaka eller vad det nu är man gillar.

Men det viktigaste är att du inte ger upp. Till och med en superidrottare som Carolina Klüft missar en träning ibland. Det betyder inte att hon lägger ner träningen i två veckor. Hon fortsätter. Det ska du också göra. Om du råkar äta en hel påse godis eller ett "super-extra-allt-meal" som du inte hade planerat, ska du ändå äta nästa måltid. Kalorierna i hamburgaren är redan uppätna. Åt dem finns inget att göra. Jag hoppas att du tyckte den var god.

Dåligt samvete leder dig inte närmare ditt mål
När du äter det du gillar så passa på att njuta. Sitt inte och smussla och ha dåligt samvete för det du äter. Tugga, ät och ha det gott. Om du känner smakerna och tar in dofterna kan du tänka tillbaka på det som något härligt och inte något skamligt. Då gör du upplevelsen både längre och bättre. Ditt liv är för kort för att inte njuta av mat.

Om tre timmar har du en ny chans
När du lägger om din livsstil vill jag att du är schysst mot dig själv. När du gör fel ska du peppa dig själv, precis som om det var din bästa vän som trillat dit. Om du inte klarar det så be en kompis att muntra upp dig, eller gå en promenad och fundera på hur du ska göra för att inte upprepa misstaget.
Ett misstag betyder inte att det är kört eller att du måste börja om från början. Det är bara att gå vidare. Redan om tre timmar har du chans att vara på rätt väg igen.

Källa: Anna Ottosson


Kommentarer
Postat av: Ida

Väldigt bra sagt av Anna. Livet är till för att njutas av och att hitta en bra balans.

Lycka till med din vikt nedgång och ta hand om dig :)

2009-05-02 @ 17:52:26
URL: http://idiwinihealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0